perjantai 19. helmikuuta 2016

Jäätävän hyvä linssisoossi

Mulla on projektina opetella tekemään oikeasti hyvää kasvisruokaa sekä lisätä entisestään kasviksia ja vegeruokaa meidän perheen ruokalistalle. Tänään kokeiltiin "pikaruokana" tällaista ja jää kyllä käyttöön, oli sen verran hyvää, jopa nirsoilevan pikku-ukon mielestä. Lapsethan ne on hyvä mittari ruuan maulle, tulee ainakin rehellinen mielipide :)

Mutta siis, pastakastikkeenakin toimiva linssisoosi:

n. 1dl linssejä (mä käytin belugaa)
reilu pari desiä vettä linssien keittämiseen
sipuli
sopiva pätkä kesäkurpitsaa, mä käytin n. 10cm isosta kesäkurpitsasta
kukkakaalia mielen mukaan
purkki maustettua tomaattisosetta/valmiskastiketta (mulla sattu olemaan dolmion mausteinen pastasoosi kaapissa)
kookosrasvaa

Laita linssit kiehumaan ohjeen mukaan, pilko sipuli, kesäkurpitsa ja kukkakaali ja kuullota kookosrasvassa.
Lisää kypsät linssit sekaan ja tomaattikastike päälle ja mausta maun mukaan. Mä laitoin kebabmaustetta, soijakastiketta ja ripauksen herbamarea ja jätin muhimaan pienelle lämmölle  vajaaksi tunniksi.
Vaihtelua soossiin saa lisäämällä vaikka paprikaa ja porkkanaa sekaan. Jos ei halua käyttää valmista tomaattikastiketta niin eikun vain tarpeeksi tuoretomaattia tai tölkkimurskaa sekaan :)
Yleensä nuo valmiskastikkeet  jää kauppareissuilla hyllyyn, mutta silloin tällöin ne on ihan käteviä ja nopeuttaa ruuanlaittoa.

Soosin kaverina lautaselle pääsi paistettua kesäkurpitsaa ja kvinoaa sekä valkosipulijugurttia. Osu ja uppos mulle ja muksuille,saas nähdä mitä isäntä tykkää huomenna kun saavat lounaalla syödä samaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti