lauantai 23. tammikuuta 2016

Tehokas aamu

Heräsin jo seiskan maissa kuuntelemaan luentoja ja siitä se taas lähti päivä tehokkaasti käyntiin.
Tällaisesta opiskelusta mä pidän :) 


Dinonkin piti saada aamupalaa.

11:sta mennessä oli kuunneltu puoltoista tuntia luentoja, tehty gluteenitonta leipää, ruokittu lapset, siivottu köökki ja kannettu puita. Mä oon niin aamuihminen <3



Tekasin pikku misulle vähän leipää kamuselta saadulla reseptillä ja tuntui neidille maistuvan. Mä syön itsekin pääasiassa gluteenitonta, koska tunnen voivani paljon paremmin ilman sitä. Huomaan kyllä olossa jos on tullut syötyä tavallista leipää, varsinkin ruista tai vehnää. Maha turpoaa ja olo on tukkoinen. Samasta syystää en pahemmin käytä perunaa, pastaa enkä riisiä. Makean/hiilarin himo häviää kun jättää em. aineet pois lautaselta. Joulunaika oli taas hyvä esimerkki noista vaivoista, sai taas useamman viikon parannella oloa. 

500g lanttusosetta, tai jotain muuta sosetta jos ei lantusta välitä
3-4dl vettä 
1pss kuivahiivaa
1tl suolaa
2,5dl tattarijauhoa
2dl hirssihiutaleita
0,5dl pellavansiemenrouhetta
2rkl psylliumia
n. 1dl öljyä/rasvaa
n.2rkl siirappia/hunajaa

Lämmitä sose ja neste n. 42 asteiseksi, sekaan suola, siirappi, hiiva ja jauhot (mä laitoin kaikki erikseen)
Psyllium kannattaa sekoittaa jauhoihin. Rasva viimeisenä, vatkaa hetki ja sitten uunipellille, joko sämpylöiksi muotoiltuna tai levitettynä koko pellille kuten minä tein :)

Kohotus ja paisto kiertoilmalla 175 astetta ja n. 25minuuttia. 
Mä kohotin leivän uunissa n. 50 asteessa ja siitä nostin sitten vain lämmön 175 asteeseen. Oli n. puoli tuntia ja hyvä tuli.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti